Behandlerhuset i Hals

Vakuumterapi

Vakuumterapi er en effektfuld behandling og afhjælpningsmetode af forskellige symptomer, som opstår i forbindelse med kredsløbsforstyrrelser.

Intermitterende (vekslende) vakuumterapi er samtidig en effektiv behandling og afhjælpningsmetode til forskellige symptomer relateret til perifer arteriesygdom (PAD). Undersøgelser viser en markant forbedring af blodcirkulationen, hvilket øger blodgennemstrømningen – især til kroppens ekstremiteter (arme, hænder, ben og fødder). Med vekslende vakuumterapi synes mikrocirkulationen at blive stimuleret, og returløbet ser ud til at blive styrket.

Teknikken bag intermitterende vakuum- terapi indebærer at udsætte kroppens nedre ekstremiteter til lave tryk i forskellige sekvenser. Eksponering af kroppen til skiftevis lavt tryk og normalt atmosfærisk tryk stimulerer venerne, og derved forbedres blodcirkulationen.

Det er en fuldstændig risikofri behandling, der foregår fuld påklædt, liggende på mave eller ryg. Behandlingen skræddersyes af en sundhedsfaglig person ud fra dine individuelle behov/symptomer og varer mellem 30-40 minutter. Behandlingen er smertefri og afslappende – eftersom der arbejdes med kroppens egne helingsprocesser. Du må gerne lytte til musik, kigge på din telefon eller tablet.

Symptomer for opstart af vakuumterapi:

• Dårligt blodomløb i ekstremiteterne (arme, hænder, ben og fødder)
  • Kramper i ben
  • Kolde fødder
  • Trætte ben
  • Åreknuder
  • Hævede fødder og ben
  • Nedsat sårheling på fødder og ben
  • Misfarvning af huden på fødder og ben
  • Nedsat puls i ben
  • Nedsat blodforsyning i ben
  • Perifert lymfødem (hævelse) Kredsløbsforstyrrelse perifert forbundet med diabetes